Ο Υπεύθυνος Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας κ. Μάριος Σαλμάς, έδωσε σήμερα στα Κεντρικά Γραφεία του Κόμματος συνέντευξη Τύπου για τα θέματα, που αφορούν στον τομέα της Υγείας. Στην συνέντευξη αναφέρθηκε εκτενώς μεταξύ πολλών άλλων, στα χρέη των νοσοκομείων και στην πολιτική του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης αναφορικά με τις προμήθειες, την τιμολόγηση των φαρμάκων αλλά και την ηλεκτρονική συνταγογράφηση. Ακολουθούν τα σημεία της συνέντευξης που αφορούν τα παραπάνω θέματα:
«Θέλω κατ’ αρχήν, να υπογραμμίσω την εικόνα γενικής παράλυσης που έχει προκύψει σε όλο το Εθνικό Σύστημα Υγείας, τα Νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας της χώρας.
Γενικοί Γραμματείς στο ΥΥΚΑ χωρίς αρμοδιότητες Διοικητές που παραιτήθηκαν και παραμένουν παρ’ ότι έχει λήξει η σύμβασή τους.
Προμήθειες με παρατάσεις συμβάσεων και απευθείας αναθέσεις. Καμία αλλαγή στον τρόπο προμηθειών. Καμία νέα κρίση και πρόσληψη γιατρών στο ΕΣΥ. Καμία αλλαγή στον τρόπο χρηματοδότησης των νοσοκομείων και στον τρόπο κοστολόγησης των πράξεων.
Καμία αλλαγή, μέχρι στιγμής, για τη φαρμακευτική δαπάνη, η οποία εκτινάχθηκε κατά 12% τους μήνες Ιανουάριο - Φεβρουάριο σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του προηγούμενο έτους, δηλαδή, 160 εκατ. ευρώ αύξηση το δίμηνο.
Διακοπή εργασιών σε εννέα νοσοκομεία της χώρας από τη ΔΕΠΑΝΟΜ.
Πάγωμα των έργων του ΕΣΠΑ Υγείας και Πρόνοια και όλα αυτά οδήγησαν σε σώρευση νέων χρεών από 4 Οκτωβρίου μέχρι σήμερα περίπου 1 δισ. ευρώ.
Η σημερινή κατάσταση της υγείας στη χώρα μας επιδεινώθηκε σε όλους τους τομείς σε σχέση με το Σεπτέμβριο του 2009».
«- Χρηματοδότηση Νοσοκομείων
Η μείωση των ελλειμμάτων των νοσοκομείων και η βελτίωση των οικονομικών τους απαιτεί συντονισμένη προσπάθεια σε πολλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, όπως και σε κάθε άλλη παραγωγική μονάδα, το νοσοκομείο έχει έσοδα και έξοδα τα οποία πρέπει να διαχειρίζεται μια διοικητική ομάδα με ανάλογη εμπειρία, γνώση και εργαλεία.
Στο σκέλος των εσόδων, τα νοσήλια καθορίζονται αναδρομικά, είναι περίπλοκα και κυρίως είναι καθηλωμένα, εδώ και δεκαετίες, σε επίπεδα που δεν ανταποκρίνονται στο πραγματικό κόστος και την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών και δεν παράγουν κίνητρα για αποδοτικότητα. Πέραν του τελευταίου, τα ταμεία, - εξαίρεση το ΙΚΑ, - δεν πληρώνουν άμεσα τα νοσοκομεία με αποτέλεσμα αυτά να συσσωρεύουν απαιτήσεις και να μην δύναται να πληρώσουν τους προμηθευτές τους, οι οποίοι με τη σειρά τους, για να ανταποκριθούν σε αυτήν την έμμεση χρηματοδότηση του ΕΣΥ, αυξάνουν τις τιμές των υλικών τους με αποτέλεσμα να αυξάνεται το κόστος παραγωγής για τα νοσοκομεία.
Στα παραπάνω πρέπει να προστεθεί το γεγονός ότι η χρηματοδότηση - έσοδα - των νοσοκομείων προέρχεται κατά ένα μέρος από τον κρατικό προϋπολογισμό (μισθοδοσία) και κατά ένα μέρος από τα ταμεία με αποτέλεσμα να μην είναι εφικτό να υπολογιστεί το πραγματικό κόστος της υπηρεσίας και κατά συνέπεια το νοσήλιο που πρέπει να χρεωθεί στον ασφαλιστικό φορέα.
Απαιτείται να βρεθεί ένας τρόπος χρηματοδότησης των νοσοκομείων έγκαιρα από ενιαίο φορέα, με προοπτικές μεθόδους αποζημίωσης όπως τα DRGs, που να αντανακλούν το πραγματικό κόστος και την ποιότητα των υπηρεσιών και να συνδυαστεί με αυστηρή εφαρμογή προϋπολογισμών και απολογισμών για τους οποίου θα υπάρχει λογοδοσία. Τίποτε από τα παραπάνω δεν έχει γίνει ούτε έχει δρομολογηθεί από την ηγεσία του ΥΥΚΑ
Στην πλευρά του κόστους πρέπει να εφαρμοστεί ένα πλαίσιο διενέργειας διαγωνισμών προμηθειών και διαχείρισης των αναλωσίμων που να επιτρέπει στα νοσοκομεία να προμηθεύονται καινοτόμα ποιοτικά ταυτόχρονα με φθηνότερα υλικά στην καλύτερη δυνατή τιμή. Έχουν εξαγγελθεί κάποιες πρωτοβουλίες στον τομέα των τιμών του φαρμάκου οι οποίες δεν έχουν ακόμη και σήμερα αποσαφηνισθεί. Για μεγάλες κατηγορίες αναλωσίμων όπως τα αντιδραστήρια ή τις υπηρεσίες εξωτερικών συνεργείων, οι οποίες έχουν εκτοξευτεί στα ύψη σύμφωνα με μελέτες των Πανεπιστημίων, δεν έχει γίνει καμία απολύτως αναφοράς.
Ασφαλώς τα παραπάνω υποδεικνύουν δεν υπάρχει δυστυχώς καμίας πολιτική βελτίωσης της διαχείρισης του κόστους του υγειονομικού υλικού. Επιπρόσθετα, απαιτείται εφαρμογή του διπλογραφικού συστήματος στο σύνολο των νοσοκομείων, - μέχρι στιγμής εφαρμόζεται από 105 νοσοκομεία - μηχανογράφηση των οικονομικών λειτουργιών των νοσοκομείων και εκπαίδευση στελεχών και εφαρμογή σε σύγχρονες μεθόδους χρηματοοικονομικής διαχείρισης. Επίσης απαιτείται έλεγχος της συνταγογράφησης και της χρήσης των υλικών μέσα από την εφαρμογή κλινικών οδηγιών και πρωτοκόλλων. Σε αυτόν τον τομέα δεν έχει προχωρήσει τίποτε από αυτά που άφησε η ΝΔ. Το διπλογραφικό σύστημα και η μηχανοργάνωση δεν προχωρήσει στο σύνολο των νοσοκομείων και δεν έχει αξιοποιηθεί τίποτε σε αυτά που έχουν μηχανογραφηθεί και δεν προχώρησαν οι πρωτοβουλίες στον τομέα των πρωτοκόλλων ώστε να ελεγχθεί η χρήση των υγειονομικών υλικών και φαρμάκων προς όφελος της οικονομίας της υγείας και της προστασίας της υγείας των ασθενών.
- Πρόγραμμα προμηθειών 2010 - Λειτουργία ΕΠΥ
Μετά την ανάληψη καθηκόντων από την νέα ηγεσία του ΥΥΚΑ, ανεστάλησαν όλες οι διαγωνιστικές διαδικασίες προμηθειών από τις διοικήσεις των νοσοκομείων με αποτέλεσμα οι προμήθειες να γίνονται με παρατάσεις συμβάσεων - στα όρια της νομιμότητας - και με απ΄ ευθείας αναθέσεις και επειδή είχε υποβαθμισθεί η ΕΠΥ οι εγκρίσεις γινόταν συνολικά και εκ των υστέρων. Χρειάστηκε να περάσουν 5,5 μήνες αμφισβήτησης και απαξίωσης της ΕΠΥ και αφού δήλωσαν ότι θα την καταργήσουν, για να αποφασίσουν ότι θα συνεχίσει το έργο της και να ορίσουν νέο συμβούλιο προχθές.
Δεν άλλαξε τίποτα στον τρόπο προμηθειών.
- Νέες Υποχρεώσεις Νοσοκομείων από 4-10-2009
Από τις 4 Οκτωβρίου μέχρι σήμερα οι νέες υποχρεώσεις - χρέη - των νοσοκομείων ανέρχονται περίπου στο 1 δις. ευρώ. Αυτό προκύπτει ως εξής: Στις 31/12/2008 τα χρέη των νοσοκομείων ήταν 5,2 δις ευρώ. Στις 31/12/2009 διαμορφώθηκαν στα 6 δις. παρότι εξοφλήθηκε μέρος αυτών ύψους 1,1 δις ευρώ. Από αυτό προκύπτει ότι το 2009 κάθε μήνα δημιουργούταν χρέη νοσοκομείων ύψους 160 εκ. ευρώ. Μέχρι 30/9/2009 τα χρέη ήταν 6,3 δις ευρώ. Επομένως το τρίμηνο Οκτωβρίου - Δεκεμβρίου 2009 δημιουργήθηκαν 600 εκ. ευρώ νέα χρέη, δηλαδή 200 εκ. ευρώ το μήνα. Τον Ιανουάριο και Φεβρουάριο επιδεινώθηκε το πρόβλημα και έτσι στην καλύτερη περίπτωση τους 5,5 μήνες το νέο χρέος - υποχρεώσεις - των νοσοκομείων προσεγγίζει το 1 δις. ευρώ. Το αντίστοιχο τελευταίο τρίμηνο του 2008 το χρέος που σωρεύτηκε ήταν 514 εκ. ευρώ, δηλ. 171 εκ. ευρώ τον μήνα.
Εκτός από την λειτουργία των νοσοκομείων στον αυτόματο πιλότο οι αιτίες σώρευσης νέου χρέους είναι: χαμηλά νοσήλια, χρέη των ασφαλιστικών ταμείων στα νοσοκομεία που σήμερα εκτιμώνται στα 2,7 δις ευρώ, έλλειψη πραγματικής εφαρμογής αναλυτικής, ανταγωνιστικότητα προμηθειών, περιορισμός περιττών διαγνωστικών εξετάσεων και θεραπευτικών επεμβάσεων κα..
- Πολιτική για το φάρμακο
Οι φαρμακευτικές πωλήσεις το 2009 έφθασαν τα 9.2 δις ευρώ. Εάν εξαιρεθούν 700 εκ. ευρώ που αφορούν τις παράλληλες εξαγωγές και περίπου 800 εκ. ευρώ που είναι η ιδιωτική συμμετοχή τότε το υπόλοιπο των 7,7 δις ευρώ είναι δαπάνη φαρμακευτική που επιβαρύνεται το κράτος κατά την αναλογία 2,2 δις τα νοσοκομεία και 5,5 δις ευρώ τα ασφαλιστικά ταμεία, που καλείται και δημόσια φαρμακευτική δαπάνη η τελευταία. Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσαν τόσο ο Υπουργός Απασχόλησης όσο και η Υπουργός Ανάπτυξης το πρώτο δίμηνο του 2010 η δαπάνη αυτή αυξήθηκε σε ποσοστό 12%, δηλαδή κατά 150 εκ. ευρώ Ιανουάριο-Φεβρουάριο. Αυτό συνέβη παρά τις διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου για τους κάτωθι λόγους.
Δεν άλλαξαν τελικά καμμία από τις παραμέτρους που καθορίζουν την φαρμακευτική δαπάνη, δηλ. την τιμή, τον όγκο συνταγογράφησης και το ποσοστό αποζημίωσης. Στην τιμολόγηση επί τέσσερις μήνες δεν μπορούν να καταλήξουν, στην εφαρμογή της λίστας δεν μπορούν να εκδώσουν τα κριτήρια και τον τρόπο αποζημίωσης. Στον όγκο της συνταγογράφησης μένουν μόνο στον μηχανογραφικό έλεγχο των συνταγών. Χάνονται έτσι μαζί με τις γιορτές του Πάσχα και μέχρι να εκδοθούν και δημοσιευτούν οι όποιες αποφάσεις 4 μήνες από το 2010 με αυξανόμενη δαπάνη που θα αποτρέψει στην εξοικονόμηση περισσότερων από 200 εκ. ευρώ αντί του ποσού του 1 δις για το 2010».
«Σχετικά με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση έχουν σταματήσει τα εξής έργα:
- Ολοκληρωμένη ηλεκτρονική κάρτα ασφάλισης - υγείας για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου (ΟΠΑΔ) ενταγμένο έργο από τον 9/2009 ποσού 12,4 εκ. ευρώ
- Ηλεκτρονική Κάρτα επαγγελματία υγείας ύψους 5εκ. ευρώ έργο προς ένταξη στο ΕΠ Ψηφιακή Σύγκλιση
- Εφαρμογή κωδικοποίησης νόσων και διαγνώσεων (ICD10) . Υποβλήθηκε στο ΕΠ Διοικητική Μεταρύθμιση
- Υιοθέτηση και εφαρμογή των DRGs συνολικού ποσού 5 εκ ευρώ»